همایش تبیین و تحقق شعار سال در اصناف

▫️ نقش دانش‌بنیان بر افزایش تولید ناخالص داخلی/ توسعه محصولات دانش‌بنیان در راستای ارتقاء کیفیت و کمیت کالا و خدمات صنفی/ با ابزار فرسوده نمی توان کار دانش‌بنیان کرد/ ۵ شرط بنگاه‌های اقتصادی برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

همایش تبیین و تحقق شعار سال در اصناف با حضور قاسم نوده فراهانی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف تهران، امیر حسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار، غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت، محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران و جمعی از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران، ششم اردیبهشت در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار در این همایش گفت: سند دانش‌بنیان سازی صنف و صنایع در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین است. در این راستا باید توجه داشته باشیم که نزدیک به ۷۰ درصد بار اقتصاد بر دوش اصناف است. با توجه به‌این که بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم، که نقش آن‌ها در GDP یک درصد هم نیست. حال اگر تعداد این شرکت‌ها را دو برابر کنیم هم فایده‌ای برای کشورمان ندارد.

امیرحسین اسدی اظهار کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این عقیده‌ایم که بیشتر بار دانش‌بنیانی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات بر دوش اصناف است.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که در هر صنفی، کارگروه یا اتاق فکری ایجاد شود که راه‌حل‌هایی بر پایه فناوری برای کاهش مصرف انرژی، افزایش کیفیت و … بیابند و بعد طی یک برنامه‌ریزی و تعیین زمان، به‌این دست آوردها برسند. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ظرفیت صندوق‌هایی که موجود است می‌تواند حمایت مالی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیز داشته باشد. ضمن این که آمادگی داریم ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و فن‌آوران را در اختیار اصناف بگذاریم تا در هر صنفی، این تحول صورت گیرد.

دبیر هیات عالی نظارت نیز در این همایش گفت: واحدهای صنفی مشکلات زیادی دارند که در دبیرخانه هیات عالی نظارت با همکاری تشکل‌های صنفی و بخش‌های دولتی به دنبال رفع بخشی از این مشکلات هستیم.

غلامعلی مهدوی ادامه داد: یکی از این مشکلات به سامانه (ایرانیان اصناف و G4B) باز می‌گردد که بیشتر اتحادیه‌ها در صدور پروانه کسب، برگزاری انتخابات و … پر مشکل هستند. این مشکلاتی است که از آن آگاهیم و هیات عالی نظارت و دفتر خدمات کسب و کار پیگیر خواهند بود تا از اختلالات سامانه تا مشکلات مربوط به استعلام ها، رفع شوند.

وی اظهار کرد: سامانه امور مالیاتی نیز مشکلاتی دارد. قرار بود با سیستمی شدن این فرایند و حذف مراجعات حضوری، مشکلی رفع شود اما هنوز به اصلاحاتی نیازمندیم. به عبارت دیگر اگر به دنبال استفاده از فناوری برای به‌روزآوری اصناف هستیم، این مشکلاتی است که باید رفع شود. در اصناف افراد تحصیل کرده تا مقطع دکتری و آشنا به فناوری بسیار داریم که در این مسیر، مشاورانی پر تجربه برای دولت هستند و ما باید از این ظرفیت موجود کمال استفاده را ببریم.

نماینده وزیر صمت در هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه‌این همایش با ابراز تشکر از اتحادیه‌های صنفی تهران که برای مشارکت در بحث “تبیین و تحقق تولید دانش‌بنیان در اصناف” در این همایش حضور یافته‌اند اظهار کرد: اقتصاد کشور‌ها به سمت جهانی شدن پیش می‌رود دیگر با روش‌های سنتی و فعلی نمی‌توان پاسخ نیاز بازار داخلی و خارجی را داد. بنابراین باید کسب و کارها به سمت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بروند. اما بزرگترین مشکل ما در تولید و خدمات دانش‌بنیان این است که با ابزار فرسوده نمی‌توان کار دانش‌بنیان کرد.

قاسم نوده فراهانی تصریح کرد: جوانان ایده‌پردازی که در حوزه استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان می‌خواهند کار کنند، وقتی مدتی در کارگاه‌های تولیدی فرسوده باشند، دلسرد می‌شوند و کار را رها می‌کنند. از سوی دیگر اصناف در چنان درگیر مشکلات زیادی است که نمی‌توانند افراد جدید با تخصص‌های گران قیمت را جذب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *